Om oss

20180731_1811328711472473597115867.jpg

Johan och jag har nu möjlighet att ta en paus från yrkeslivet och förverkliga en dröm som vi haft en lång tid.

Ni ska inte tro att det är ett lätt beslut att säga upp sig från trygga anställningar, lämna barn, släktingar och vänner hemma och ge sig hän åt vädrets nycker. Det är ju sååå mycket som kan hända. Vi planerar att vara ute och segla i 3-4 år, men vi vill vara ödmjuka och öppna inför att förutsättningar ändras, så även planer. Vi kanske bara kommer till Irland? Ja, då är det så.

Efter mycket förberedelser under flera år så är vi nyfikna på att se nya platser, få tänja på gränser och förflytta oss utanför vår trygghetszon. Allting handlar om att våga. Det är därför vi tycker att båtnamnet Rubicon passar så bra (läs om detta under fliken ”varför rubicon”).

MYCKET BÖCKER BLIR DET
För att överhuvudtaget kunna genomföra denna dröm så behöver man kunna segla och äga en segelbåt. Sagt och gjort! Johan, som är en utpräglad teoretiker började genast införskaffa all litteratur om segling och långsegling. Han gick en väldig massa kurser och efter ett tag så kände han sig så pass säker på segling att vi kunde köpa en båt. Vi hittar då en Benetau Oceanis som vi tänker ska bli vårt skolfartyg. Hur svårt kan det vara? Hmm, ganska svårt. Alltså det är ju inte svårt att hissa segel och ta sig framåt, det som är svårt är att få fart! Och att kryssa (det har vi f.ö. fortfarande problem med). Efter mycket tokerier och en del helt livsfarliga manövrer (som vi förstått i efterhand), så kände vi oss tillräckligt säkra och började drömma om en Malö.

Vår Malö39 har vi nu utrustat till tänderna med prylar för att klara några år, dygnet runt, på världshaven. Vi vågar!

RESRUTT
Vi tänker just nu (2016) att vi ska segla genom Europa, besöka Madeira, vidare ner till Kap Verde, över atlanten, götta oss med paraplydrinkar i Karibien, ta oss vidare genom Panama, över till Galapagos, där tar vi höger och sätter kurs mot Hawaii och vidare till Alaska. Vi tar oss sakta men säkert söderut längsmed USA och Kanadas kust. Därnågonstans tar vi höger mot Marquesas och alla söderhavsöar. När vi känner oss tillräckligt pepparkaksbruna tar vi oss till Nya Zeeland, Australien och korsar sedan det stora, stora havet ända bort till Sydafrika. Där ska vi åka på safari och spana på lejon och elefanter. Sedan startar hemresan via Sydamerika, och Karibien igen. Om vi sedan seglar hela vägen tillbaka till Göteborg eller om vi lägger båten i medelhavet det återstår att se.

JOHAN
Född 1963. Teoretiker. Bott en del utomlands som barn; Iran, Japan och Holland där han gick i grundskolan, läste sedan gymnasiet i Sverige och fortsatte med maskinteknik på Chalmers. Arbetat med logistik mest hela tiden både som logistikchef och i VD-rollen. Kan allt i teorin först, har lätt till skratt och bjuder alltid på roliga anekdoter. Johan är utsjöskeppare, har gått kanalintyg, nattnavigering, radarintyg, el ombord och någon motorkurs. Johan är den med flest språkkunskaper i bagaget. Han hävdar alltid ”–You name it, I speak it”. Vi får väl se.

LISA
Född 1966. Praktiker, med viss förkärlek till silvertejp. Uppvuxen i Borås, flyttade till Växjö i högstadiet, läste vårdlinjen och flyttade sedan till Göteborg. Arbetade inom vården i några år och hamnade sedan inom grafisk form via ett bananskal. Lisa har tagit fram annonsmaterial både på tryckeri, reklambyrå och senast på lokaltidning. Älskar att arbeta med händerna, är kreativ och pysslig och har en förmåga att se positivt på det mesta. Lisa har skepparexamen, vhf-intyg och lite smått och gott men lever mest på gamla sjukvårdsmeriter.

Johan ser problem, Lisa ser lösningar.

Tillsammans har vi barnen Matilda f. -95 och Marcus f. -97.

 

Fjällbackabladet följer vår resa.

VILL NI LÄSA vad vi skrivit kan ni klicka på länkarna nedan.
Fjällbackabladet Juni 2017 (sid 35)
Fjällbackabladet December 2017 (sid 35)
Fjällbackabladet juni 2018 (sid 41)

4 tankar om “Om oss

    • Hej Lars Göran,
      Våra erfarenheter hittills av Duogenen är att den ger riktigt mycket i vatten mode. Vid normal segling runt 6-7 knop ger den ca 8 amp och täcker därmed i princip hela vårt elbehov som ligger runt 200 amp/dygn. I vind mode är det sämre. Ger väldigt lite när det inte blåser mycket. Man behöver vind på 8-10 mps innan det blir något. Vindar runt 5 mps ger kanske 1-2 amp. Totalt sett ändå väldigt nöjd.Tyst och fin!
      När det gäller Hydrovane så fungerar den utmärkt men har inte testat den ordentligt på längre segling, det blir först i sommar när vi skall till skottland. En underligg sak är att båten drar snett när vi går för motor. Detta upphör när vi stänger av motorn och seglar. Tror det beror på att vi har monterat den off center och jag tror att den drabbas av propeller strömmar., men vi ville ha full tillgång till badbryggan så det var inte mycket att be för. Håller kursen bra och har inte haft några problem alls. Viktigt förstås att båten är välbalanserad. Sen tycker jag att det känns bra att ha ett resev roder om något skulle hända med det riktiga rodret. Om du vill komma och titta eller snacka på telefon så är det bara att höra av sig. 0723-701058.
      Hälsningar,
      Johan

      Gilla

  1. Hej,

    Jag kommer gärna och ringer så snart jag är i Sverige igen. Jobbar i Irak för närvarande men måste snart hem för vårrustning.
    Jag har tidigare använt Sailomat vindroder som fungerar bra men tycker att det blir för mycket linor i sittbrunn då man har rattstyrning.
    Nu sker elförsörjning med solceller 2×65 W + en Air-X vindgenerator. Tyvärr åstadkommer Air-X ett malande ljud som fortplantar sig inne i båten. Missljudet utanför blev reducerat till en betydligt angenämare nivå med hjälp av blad som är bättre aerodynamiskt utformade.

    /Lars-Göran

    Gilla

Lämna en kommentar