Båten + Utrustning

malo_front

Varv: Malö Yachts, Kungsviken, Orust
Designer: Leif Ängemark
Modell: Malö 39
Båtnummer: 143
Årsmodell: 1999
Längd over all: 12.30 m
Skrovlängd: 11.99 m
Längd i vattenlinjen: 10.10 m
Bredd: 3.76 m
Djupgående: 1.73 m
Deplacement: 10.2 ton
Segelarea: 86 m2
Motor: Yanmar
Dieseltank: 285 liter
Vattentank: 480 liter

Callsign: SC 9488

MMSI: 265 675 760

Länk till Malös hemsida för att se stabilitet: Diagram Malö 39

Stor förpik och fåtöljer.

VÅRA INVESTERINGAR:
Dator:
2016 Investerat i ytterligare en dator. Även denna en Lenovo P50, detta ska blir vår huvuddator och den andra lägger vi i vacuumpåse och har som extra nöd-dator.
Vi har köpt en Lenovo-dator (Thinkpad T520, 160 Gb, SSD-disk, 2013) som vi har alla sjökort på. Valde Lenovo för att det skall vara (säger de, vi får väl se tiden an) en dator som tål både hårda stötar och fukt. Vi har dessutom upptäckt att den fungerar toppenbra även i direkt solljus. Vi riggar upp datorn under fönstret i sittbrunnen och man ser alldeles utmärkt från roderplats, nästan oavsett väder. Stor och tydlig skärm.
ERFARENHET 2018: Vi är jättenöjda med vår dator och sjökorten från Maxsea, det enda som är lite minus är att datorn blir väldigt varm där under fönstret i direkt solljus.
Sjökort:
Köpte MaxSea sjökort som vi upplever är helt fantastiskt. Här kan vi ladda ner GRIB-filer direkt in i programmet. Beställde satellitbilder men de har vi inte tyckt varit bra. Lägg dom pengarna på något annat om ni funderar på MaxSea.
ERFARENHET 2018: Vi är supernöjda!
Solpaneler:
2 st på 100w som sitter på pushpit och 1st på 45w liggandes på taket.
ERFARENHET 2018: Detta har funkat bra och har varit tillräckligt, de är inte i vägen (mer än att de skymmer utsikten från sittbrunnen när de är nedfällda).


2019: Vi har på Nya Zealand beställt ytterligare en solpanel 120W som kommer att fästas på taket sprayhooden. Detta för att täcka vår elkonsumtion av frysen vi köpte i Panama.

 

Vindroder:
Hydrovane. Beställde på nätet från ett amerikanskt bolag, fungerade perfekt. Monterades när båten fortfarande låg i vattnet. Vi förstärkte plasten på insidan med en träplatta som plastades in. Fördelen med Hydrovane är att vi slipper linor i båten, vi får ett extra roder, som vi tänkte använda som nödroder (ve och fasa, hoppas vi slipper) plus att Hydrovane måste inte sitta i centrum, utan vi har kunnat sätta det en liten bit ut på styrbord. Vi tyckte detta var viktigt då vi vill kunna använda vår badbrygga maximalt.
ERFARENHET 2018: Vi använde vindrodret utan problem över Atlanten på plattläns. Mycket nöjda, lite bökigt dock att ta av och sätta på själva roderskäddan.

Duogen:
För att kunna underhålla vårt strömbehov har vi skaffat en duogen. Den har vi hängt på pushpit med bara ett stöd ner mot kanten. Det finurliga med denna är att vi har både vind och släpgenerator i ett. Det är bara att byta ut propellern. På bilden är släpgeneratorn på. Vi testar denna i sommar (2014) och hoppas nu att vi aldrig behöver ladda landström mer! Vi får väl se.
ERFARENHET 2014: Våra erfarenheter hittills av Duogenen är att den ger riktigt mycket i vatten-mode. Vid normal segling runt 6-7 knop ger den ca 8 amp och täcker därmed i princip hela vårt elbehov som ligger runt 200 amp/dygn. I vind-mode är det sämre. Ger väldigt lite när det inte blåser mycket. Man behöver vind på 8-10 mps innan det blir något. Vindar runt 5 mps ger kanske 1-2 amp. Totalt sett ändå väldigt nöjd.Tyst och fin.
ERFARENHET 2018: Den har fungerat förvånansvärt bra, till och med i vindläget!? Vet inte varför det inte funkade tidigare, men nu sätter vi upp vindpropellrarna så fort vi ligger på ankring och får in ström även där.


Segel:
Vi har beställt nya långfärdssegel från Ullman Sails 2015.
RULLSTOR: ca36,5m2, hydranet, triradial cut. Gore Tenare tråd (denna tråd är helt suveränt motståndskraftig mot sol, salt m.m. Läs mer här: http://www.gore.com/en_xx/products/fibers/sewingthreadoutdoor/sewingthreadoutdoor.html
RULLGENUA: ca 54m2, hydranet, triradial cut, Gore Tenare tråd.
STORMFOCK: till kutterstag, cross cut, dacron, ca 10m2.
2019: Efter mycket strul med vårt storsegel, som hela tiden fastnar, så kommer UK Syversen, Whangerei, Nya Zealand hjälpa oss att sy om detl. Vi tar bort lattorna och kommer att minska segelytan i den övre delen av seglet.

AIS:
Vi har köpt en CTRX Graphene från True Heading. Detta är en klass B transponder dvs den både sänder och tar emot data. AIS:en är fullt kompatibel med vår PC Navigationslösning MaxSea. Detta innebär att vi på vår dator ser alla mål inom räckhåll, får larm när någon farkost är på kollisionskurs, hur nära vi kommer att gå varandra etc etc. Har hittills varit kanon. Vi har kopplat den så att vi har skaffat ytterliggare en extern GPS antenn och en separat strömbrytare till AIS:en. Kopplingen till PC:n är en vanlig USB kabel. I vårt fall behövde vi en ganska lång, 6 meter, och det var inte helt lätt att hitta. Som vanligt är ELFA ett bra företag när man behöver lite udda elektronik prylar!

Jordan Series Drogue/Drivankare: Efter mycket om och men bestämde vi oss för att införskaffa en Jordan Series Drogue. Detta är i princip en lina på ca 140 meter med 124 tygtrattar fastsydda på den och en bit kätting i änden. Den skall sedan fästas i vardera akterknape, den biten som är närmast båten delas i en hanfot som är 35 fot lång i vardera ben. Fördelen med en lång hanfot är att det minskar vinkeln och därmed mindre risk att konstruktionen skall trassla sig i vindroder och eller Duogenen. Hela konstruktionen är ganska skrymmande och väger inklusive kätting ca 35 kg. Efter noggranna efterforskningar valde vi att beställa den från ACE Sails i Conneticut, USA. Det finns billigare leverantörer men kvalitén på dessa kan vara tveksam och vi ville inte chansa. Ett tips till er som går i liknande tankar är att tänk på att ni kommer att få betala tull och moms vilket inte är försumbart…..vi förträngde detta men blev bryskt påminda… ACE Sails har varit bra att ha att göra med och kvalitén förefaller vara mycket bra. Viktigt att man är säker på att infästningen i båten håller, det är mycket stora krafter i spel här. Våra knapar är väldigt starka så därför tror vi att de håller. Tänk även på att skaffa skavskydd, det kommer att behövas.

Satellittelefon:
Iridium 9575 med tillhörande Red Box. De säger i sin marknadsföring att allt är ”plug-and-play”. Vi var ju lite skeptiska till detta, men… det var faktiskt väldigt enkelt. Vi har installerat Mailasail, för att kunna ladda hem grib-filer m.m.
ERFARENHET: (jan 2018):Detta har funkat alldeles utmärkt, vi har enkelt laddat hem väderfiler såsom kunnat uppdatera bloggen. Satelliten funkar utan problem så fort vi är ute till havs, i vikar och hamnar kan det var lite si och så eftersom det finns berg och annat ivägen.

Ankare:
2015 Vi har monterat ett Rocna-ankare på 25 kg. Det passade precis! Puh!

Watermaker:

wp-image-1037969385jpg.jpg

wp-image-1416947145jpg.jpg

wp-image-625448233jpg.jpg

wp-image-846062757jpg.jpg

Nu har vi köpt en Echotech 260 av hydrovane i Vancover. Frakten till Sverige tog ca 3 dagar. Helt suveränt. Vi har placerat den ovanpå septiktanken på vår styrbordsida. Här finns även filter och membran. Manöverpanelen sitter inne på toaletten, där även tapp-/testkranen sitter.
ERFARENHET 2018: Watermakern har fungerat bra, i början bytte vi filter väldigt ofta tills vi upptäckte att om man backspolar både förfilter och osmosfiltret efter varje gång så håller sig filtren fräscha betydligt längre. Den drar mycket ström, så vi måste köra motorn när vi gör vatten (vi gjorde inte det i början och det är nog det som pajjade våra batterier)

wp-image-1834931871jpg.jpg

Batterier:
2017 Vi byter samtliga batterier och kommer att ha 5st 115Ah. Vi satsar på vanliga blybatterier.
ERFARENHET 2018: Se vårt inlägg från Martinique här: En evighetsmaskin

Bottenfärg:
ERFARENHET 2018: Vindövarvet hjälpte oss att blästra och bottenmåla båten innan vi åkte, vi valde då att lägga på vanlig giftfärg. Vi fick mycket påväxt, framförallt precis runt vattenlinjen. I Panama målade vi ny färg (Sea Hawk). Resultat: ingen påväxt överhuvudtaget. Ytterligare ny färg kommer att appliceras på Nya Zealand.

Fiske: ERFARENHET 2018: Vi köpte nytt spö och rulle hemma i Göteborg innan vi åkte, det visade sig när vi kom till Madeira att grejjerna var alldeles för klena och för lite lina (det märkte vi när vi fick ett jättenapp och all lina bara försvann). Sååå vi fick köpa nytt! Nu har vi ett rejält spö med 500m lina och vi fiskar med ca 15cm bläckfiskdrag. Vi har alltid två linor i, den ena ca 15-20 m efter båten den andra ca 40 m efter. Den närmast båten är en sk ”teaser” och ska göra lite oväsen och locka fisken till båten. Draget ska liksom hoppa lite på ytan och sedan några sekunder gräva ner sig i sjön för att sedan komma upp igen (så gör tydligen flyende bläckfiskar). Detta har funkat väldigt bra för oss. Vi får tonfisk, dorado, wahoo och även Blue Marlin!

Kapell: Nytt 2017 och 2019. Kapellets dragkedjor och kardborre är nästan alla trasiga. Väldigt besvikna, det höll bara 1,5 år. Vi beställer nytt 2019 på Nya Zealand hos UK Syversen.

Salongen:
Ny klädsel, gardiner och duk: vt 2015

nya kuddar2

Köket:
Jag har tillverkat en utdragbar låda till skåpet bredvid diskhon. Köpte expansionsbeslag på Clas Ohlsson och gjorde en ny hylla och låda i furu som jag målat med lasyr. Helt perfekt. I det lilla utrymmet som blir över kan jag förvara aluminiumfolie, plastfolie m.m

Jag har även fixat en bra förvaring för våra vinglas. jag har tillverkat en list i mahogny som man hänger glasen i, precis som på krogen. Runt glasen har jag satt sån där ”film” som man får på flaskor när man handlar i taxfreen, så nu skramlar det ingenting. Perfekt!

För att göra det lätt och överskådligt inne i skåpen har jag tillverkat mellanväggar i mahogny istället för ”pinnar”. Jag blev helt galen på dessa pinnar som inte bara är fula utan dessutom helt hopplösa att jobba med! Nu ser det snyggt och prydligt ut i skåpen.

Annonser

2 tankar om “Båten + Utrustning

  1. Hej

    Ni har solpaneler monterade på akterpulpit och det har den tidigare ägaren till vår nya begagnade längeseglingsbåt oxå monterat.
    Hur fungerar det för er vid längesegling rent praktiskt?

    Min egen erfarenhet i sommar är att:
    * solpanelerna slår pulpit i vindbyar (sitter monterade på rör med manttågswiren inuti så det är inte lika fast montering som på Rubicon).
    * lätt att slå i fingrarna när man skotar
    * vid förtöjning med sidovind är det brådis och nu %#¤& fastnar tamparna mellan solpanel och pulpit/mantågswire/rör

    Funderar på att köpa några mindre solpaneler och sätta på rufftaket och skippa de sidomonterade.

    Mvh
    Stefan

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s