Boktips

Jag skall här försöka sammanställa en litteraturlista som kanske kan vara användbar för andra. Jag får erkänna att jag läst åtskilliga hyllmeter av långseglingslitteratur. Det mesta har varit på engelska och jag tar mig därför friheten att använda en del engelska uttryck. Jag vill understryka att jag kommer att dra en del egna slutsatser som jag dragit efter att ha läst mycket. Det är bara egna åsikter. Många utger sig för att ha svaret och flera av de stora guruna är inte alls överens, så det är inte lätt att veta ”sanningen”. Den finns nog inte!

Det finns väldigt mycket skrivet i form av reseskildringar och jag har läst mycket. En del är välskrivet, en del är underhållande och mycket är inspirerande. Förvisso finns det en del bra tips och ideer men det är ofta långt däremellan och ibland tveksamt när det gäller tillförlitlighet. Dessa böcker har ett värde men det är inte dessa jag kommer att fokusera på här.

Här vill jag ta upp en del böcker som jag tycker har varit särskilt bra och jag delar upp dem i följande kategorier:

1. Allmänna

Här finns ett fantastiskt verk som är skrivet av Beth Leonard ” The Voyagers handbok”. Beth är fd Mckinsky konsult och bara en sådan kan attackera en frågeställning på ett så systematiskt sätt! Boken behandlar allt som har med långsegling att göra, båt, utrustning, kostnader, försäkring, kommunikation, pappersexercis, mat recept etc etc. Jag tycker boken var enastående vilket inte betyder att man behöver svälja allt, men det skall man ju aldrig göra.

20181002_1704335805176695985725976.jpg

Om man nu inte är super tekniker, vilket jag inte är, så kan man ju oroa sig för allt som kommer att gå sönder och hur man skall hantera det. Då finns det en utmärkt bok skrivet av Nigel Calder ”Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual”. Bra bok som steg för steg beskriver diesel motorn, el frågor, hur man servar en vinsch etc etc. Gjort för oss som inte är mekaniker. En annan bok som jag tyckte var bra var Hal Roth ”How to sail around the world” Hal har mycket tips och ideer och mycket bestämda uppfattningar. När det gäller motorn så kan det vara en bra ide att skaffa just din motors verkstadshandbok.

2. Pilot charts

Dvs böcker som behandlar förväntad vind, vågor för olika områden och tidpunkter, men även val av rutter mm. Absolut nödvändiga för att kunna planera en längre segling. Kungen på detta område är utan tvekan Jimmy Cornell som grundade Atlantic Rally for Cruisers ARC. Egentligen är alla Jimmy’s böcker läsvärda men om jag skulle framhålla några så är det: Jimmy Cornell ”Ocean Atlas”. Denna bok är nyutgiven och, sägs det, bättre än de äldre pilots som finns. Boken är byggd på satellitdata och ger därmed mer exakt statistik över vågor och vindar än äldre verk. Kan klimatförändringar spela in? Innehållet är förstås tråkigt men mycket värdefullt. Vindar och vindriktingar för alla världens hav per månad. Samt orkansässonger storm och stiltje statistik. Som ett komplement till detta kan man läsa Jimmy Cornell ”World Cruising Routes”, här får man information om alla de vanligaste seglingsrutterna. Bästa tidpunker, avstånd, lämpliga waypoints mm. Tips för olika rutter, vägval var man passera Stiltjebältena ( Doldrums ellet ITCZ) mm.

20181002_1703146007151540300390122.jpg

Sen får man ju inte glömma att det kan vara bra att få tips på vilka länder som är värda att besöka och vad man inte får missa. Återigen är det Cornell som skrivit en bra bok: Jimmy Cornell ”World Cruising Destinations”. Även detta är mer av ett uppslagsverk men här finns mycket bra info om nästan alla länder. Väder, vilka hamnar kan man klarera in i, hur går formalia till i resp land etc etc. Även allmän information om landet, valuta, tips på bra cruising guides för just det området. Klart värd att ha!

Den mest uppdaterade infon om olika länder hittar du annars på nätet och då är det ”www.noonsite.com” som gäller.

20181002_1700017905520732910765800.jpg

3. Hur hantera hårt väder?

Detta är ett ämne som jag tror att alla funderar på och jag har försökt läsa på så gott det går. När det gäller hårt väder (och då menar jag riktigt hårt, inte en kuling) verkar det finnas många åsikter som går rakt emot varandra och det är sannerligen inte lätt att veta vad man skall tro och vilken taktik som verkligen är bäst.

Jag tror inte det finns något enkelt svar på dessa frågor. Sannolikt behöver man ha flera olika strategier på lager och inte tveka att byta strategi om det behövs. Att läsa mycket och försöka bilda sig en egen uppfattning kan nog inte skada. I detta sammanhang måste man förstås läsa ” Hårt Väder till Havs” av Peter Bruce som omarbetat Adlard Coles klassiska verk med samma titel. Här går man igenom ett antal olika strategier och även ett flertal exempel på båtar som varit ute för hårt väder och hur just dom hanterade situationen. Författaren är mycket försiktig men råd och påstår sig absulut inte ha någon patentlösning på hur man bäst agerar. Läsningen är intressant och bitvis ganska skrämmande men det är tyvärr inte så att man lägger ner boken och har en uppfattning om hur man skall göra. Boken bygger dessutom på ganska gamla exempel och våra moderna cruising båtar beter sig inte på samma sätt längre. Få båtar idag är ju långkölade och nästan alla har idag rullgenua på sina båtar, vilket förstås påverkar hur båten beter sig. Även våra moderna spad-roder är mer sårbara än roder som sitter diktan en lång köl….

Några som däremot mer tvärsäkert påstår sig ha rätt strategi för hårt väder är seglings guruna Linn och Larry Pardy som skrivit en bok som heter ” Storm Tactics”. Boken är mycket intressant och här finns verkligen mycket bra tips och ideer. När jag läst boken tänkte jag: Vad bra! Nu vet jag i alla fall i teorin hur jag skall göra. Detta höll tills jag läste nästa guru inom seglingen nämligen Hall Roth. Han har skrivit en bok som heter ” Handling Storms”. Han sågar i princip allt som Linn och Larry har skrivit. Jag var tillbaka på ruta ett…. Nu läste jag om båda böckerna och har kommit fram till att jag nog tror mer på Hall Roth.

Jag kan inte låta bli att utveckla detta lite. Alla är överens om att i hårt väder är det inte vinden utan vågorna som är farliga. Brytande vågor kan välta båten och vågorna behöver inte ens vara särskilt höga och detta måste alltså undvikas till varje pris. I princip kan hårt väder hanteras på två olika sätt, en aktiv strategi eller en passiv. Den aktiva går ut på att man fortsätter att segla med vinden snett bakifrån. Man har någon form av kontroll men kräver extremt skickliga rorsmän som kan handstyra i timtal. Knappast aktuell för en båt med kanske inte fullt så skickliga rorsmän och kanske en besättning på två personer. Risken för att broacha när man surfar nerför vågorna är överhängande. Detta är för övrigt den strategi som Bernard Moitsier förespråkar. Jag tvivlar på att våra rorsmanskunskaper är i paritet med hans. Dessutom kräver denna strategi väldigt gott om sjörum och det är inte säkert att man har. Återstår alltså en passiv strategi.

Johan funderar (i teorin):
Det enklaste är att ta ner seglen, surra allt och gömma sig inne i båten och hoppas på det bästa. Båten kommer garanterat att lägga sig med bredsidan mot sjön, det kommer att rulla extremt obehagligt och får du en brytande våg i sidan så rullar du. Känns inte som en bra ide…..

Ett bättre alternativ är att stanna båten och att försöka att antingen få fören (som är den starkaste delen av båten) mot vågorna eller aktern, som också är stark. Detta kan åstadkommas genom att dreja bi, lägga ut ett sjöankare (från fören) eller en sk Drogue som i princip är ett sjöankare som man lägger ut akter om båten. Dreja bi är en bra strategi om du kan få din båt att ligga med fören mer eller mindre mot vågorna men det är inte alla båtar som kan det. Linn och Larry förespråkar ett sjöankare som läggs ut från fören med mycket lång lina, kanske upp till ett par hundra meter, fästs med en hanfot till både fören och en vinsch i aktern. På så sätt hävdar man att man kan kontrollera vinkel mot sjön. De hävdar att när båten driver så uppstår något magiskt som man kallar slick. Detta är ett läområde vid sidan av båten. Här hävdar de att inga vågor kan bryta och därmed är du säker. Linn och Larry är tvärsäkra att detta fungera och de har testat det i flera hårda stormar. Hall Roth hävdar lika bestämt att detta är skitsnack, det kan fungera på en långkölad båt men inte på en modern cruisingbåt. Anledningen är att även med ett sjöankare i fören så kommer båten att lägga sig med bredsidan mot vågorna pga moderna båtars vindfång i fören och att motståndet i vattnet är koncentrerat till aktern på båten.

Vem har rätt? Jag är benägen att tro på Hall Roth. Hur tycker han då att man skall göra: Jo man lägger ut en sk Drogue från aktern. Helst en sk Jordan Drogue. Detta är en mycket lång lina som fästs i en hanfot i aktern och har en vikt i form av en bit kätting i ändan. Linan innehåller sedan ett stort antal trattar i tyg som fäller upp sig och omedelbart bromsar båten när vågen tar den och håller aktern mot sjön. Jordan var (numera avliden) ingenjör som mycket noga studerade hur man bäst kunde hantera stormar. Upprinnelsen var Fastnet-katastrofen 1979. Han har gjort noggranna beräkningar, testat i testanläggningar men även gjort tester ihop med US Coast Guard. Omdömena är mycket goda. Ett sk Jordan Drogue kan beställas från USA (kolla nätet) eller tillverkas själv. Som sagt frågan är inte enkel och det verkar som det finns många olika uppfattningar. Jag har i alla fall kommit fram till vad jag tror på och hoppas att jag aldrig behöver få reda på om jag hade rätt eller inte……

4. Sjukvård

Denna länk tar dig till en brittisk sida där de lagt ut hela ”International Medical Guide for Ships, Third Edition”.

http://boatinfo.no/lib/other/manuals/medical.html#/0

Boken går även att beställa här: http://apps.who.int/bookorders/anglais/detart1.jsp?codlan=1&codcol=15&codcch=3078

5. Uppslagsböcker

20181002_1648106594964993243539830.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s